مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۳
۰ نفر

در دوران صفویه بناهای تاریخی مذهبی مانند مساجد، بقاع متبرکه و آرامگاه امامزادگان در بیشتر شهرهای بزرگ آن زمان ساخته شدند. بعد از انتخاب تهران به عنوان پایتخت هم، صفویان ردپای خود را در تاریخ این شهر با ساخت بقعه‌ها و مقبره‌ها بر جا گذاشتند.

مسجد

همشهری - سعیده مرادی: از میان زیارتگاه‌های متعددی که در پایتخت و اطراف آن وجود دارد، امامزاده‌چهل تن(ع) و امامزاده سید نصرالدین(ع)، جزو امامزاده‌های مشهور به جا مانده از عهد صفوی هستند که زیارت از آنها هم تماشای تاریخ است و هم صفای دل.

امامزاده سید نصرالدین(ع)

امامزاده سید نصرالدین یا امامزاده سید ناصرالدین با ۹۰۰ سال قدمت از نوادگان امام سجاد(ع) یا امام محمد باقر(ع) است. بنای این امامزاده سال ۱۳۷۹ به ثبت ملی رسید.

آیینه کاری‌های منحصر به‌فرد

نورپردازی سبزرنگ و همیشگی بقعه این امامزاده که حال و هوای گردشگاه‌های مذهبی را زنده می‌کند، برای عابران از خیابان خیام آشناست. بر روی مزار امامزاده سیدنصرالدین بقعه‌ای هشت ضلعی قرار دارد. کتیبه‌ای نیز در بالای قسمت شمالی ضریح نصب شده است که سال ساخت ضریح را نشان می‌دهد. داخل امامزاده با آیینه‌کاری‌ها و کاشی‌کاری‌های بسیار زیبایی تزیین شده که بر جذابیت این بنا می‌افزاید. اصل بنا در دوره صفوی ساخته شده اما در دوره قاجار مرمت و کاشی‌کاری شده است.

نشانی: تهران، خیابان خیام، حدفاصل چهارراه گلوبندک و میدان محمدیه

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: خیام

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: خیام و ۱۵ خرداد

امکانات: سرویس بهداشتی، فروشگاه

شکوه معماری اسلامی در بقاع متبرکه

امامزاده چهل تن(ع)

آستان مقدس امامزاده چهل تنان از اماکن مذهبی کمتر شناخته شده مربوط به دوره صفویه است که در آن ۴۰ تن از نوادگان امام موسی بن جعفر (ع) دفن هستند.

بقعه‌ای در دل بازار

بقعه امامزاده با در کوچک سبزرنگی از شلوغی بازار جدا می‌شود. با پایین رفتن از چند پله به داخل صحن امامزاده خواهید رسید. آستان امامزاده وسعت چندانی ندارد و بنای آن بارها بازسازی شده است. اما قسمتی از ایوان جلویی امامزاده با تیرچه چوبی از قدیم باقی مانده که نشان از قدمت این بنا دارد. درهای این امامزاده با ساعت کار بازار باز و بسته می‌شود. همچنین به دلیل شلوغی محدوده بازار، بهترین راه رفتن به این مکان متبرک استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی است.

نشانی: بازار آهنگران، کوچه بازار چهل تن

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: سیداسماعیل

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: مولوی

امکانات: فروشگاه، سرویس بهداشتی

شکوه معماری اسلامی در بقاع متبرکه

کد خبر 887720
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روز هفتم

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha